Tafelbrug Zuidhorn

Tafelbrug Zuidhorn

Locatie: Rijksstraatweg (N355) o/h Van Starkenborghkanaal te Zuidhorn

Voorheen liep de N355 over de Tafelbrug, maar na het omleggen van de N355 buiten het dorp en het aanleggen van een nieuwe hoge brug, is wachten op scheepvaartverkeer verleden tijd. 

Het project Tafelbrug Zuidhorn betrof voor BSB Staalbouw het ontwerpen, maken, leveren, monteren en bedrijfsvaardig opleveren van een bovenbouw met mechanische uitrusting van een zg. tafelbrug. Het stalen val is opgebouwd uit brugdek met pootconstructies en uitgebalanceerd met twee contragewichten. Het brugdek bestaat uit twee hoofdliggers met een boogconstructie, vijftien dwarsdragers, twee einddwarsdragers, negentien consoles aan elke zijde, een orthotrope rijdekplaat voor het wegverkeer en fiets- en voetpaden. De mechanische uitrusting bestaat uit elektro-hydraulische aandrijvingen en contragewichtwielen met balancering. 

De brug betreft veiligheidsklasse 3, met verkeersbelasting voor lokaal verkeer.  

Uitdaging

Het val moest via het water aangevoerd naar de locatie in Zuidhorn. Vanwege de beperkte doorvaarthoogte van de oude spoorbrug in Zuidhorn, was het niet mogelijk het val op een ponton te vervoeren. Het val werd daarom door het water vervoerd waarbij luchtkussens aan het val werden gemonteerd om genoeg drijfvermogen en stabiliteit te creëren.  

Technische Specificatie

  LENGTE BREEDTE HOOGTE GEWICHT
Val compleet 61,02 m 13,82 m 7,336 m 310 ton
Pootconstructie 9,544 m 1,55 m 1,4 m 41,534 ton
Leuning (42 delen) 2,935 m 1,20 m 0,985 m 6,62 ton
Inspectiewagen 14,00 m 1 m 1,36 m 2,365 ton
Ballastkist (2 stuks) 12.7 m 1.3 m 1.3 m 160/162 ton