Hogesluisbrug

Hogesluisbrug Amsterdam

Locatie: Brug nummer 246 tussen Amstel Hotel en De Nederlandsche Bank te Amsterdam

Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam, DIVV

Ontwerp: W.H. Springer (1883)

Bronvermelding: Stadsarchief Amsterdam, Ton van Rijn
www.stadsarchief.amsterdam.nl

Uitdaging

De Hogelsuisbrug: Rijksmonument en één van de meest geroemde bruggen van Amsterdam moest gerenoveerd worden en dat terwijl het drukke verkeer gewoon doorgang moest vinden. Speciaal hiervoor heeft BSB Staalbouw een naastliggende hulpbrug ontworpen en geëngineerd, nl. een dubbele klapbrug met uitwisselbaar elektrisch hydraulisch bewegingswerk, geschikt voor fietsers, voetgangers, autoverkeer, trams en bussen.

BSB Staalbouw is samen met VBK Noord verantwoordelijk voor vervanging van het gehele dek en funderingen, renovatie van het stalen brugdek en vernieuwing van de technische installaties. De werkzaamheden zijn begin 2009 gestart en zullen naar verwachting medio 2012 kunnen worden afgerond.

Bijzonder aan de noodbrug is dat het bewegingswerk van de twee beweegbare noodbruggen is samengebracht tot één bewegingswerk, dat omgezet kan worden wanneer dit voor de voortgang van de restauratiewerkzaamheden nodig is. Daarnaast zijn in de bruggen twee hydraulisch aangedreven kleppen aangebracht ten behoeve van de bovenleiding van de tram. De hulpbrug is een maatwerkbrug, maar ook bruikbaar voor andere bruggen waar trams etc. gebruik van moeten maken en die vervangen moeten worden.

Technische specificaties


DOORVAART BREEDTE
LENGTE GEWICHT
Hulpbrug met dubbele doorvaart
7,6 en 7,4 m
13,65 m
 
 
Brugdekken
 
8 m
16,2 m
2 x 78,3 ton
Kelderdekken
 
4 m
16,2 m
2 x 33,9 ton