Heerenbrug Steenwijk

Heerenbrug Steenwijk

Heerenbrug o/h kanaal Beukers-Steenwijk in de N334

Architectuur: Peter van Kempen

Uitdaging

In 1990 werd besloten om de Heerenbrug te vervangen door een  beweegbare brug, hiermee kon een belangrijk knelpunt in het landelijk toervaartnet worden aangepakt.De opdracht aan de architect bestond uit het maken van een ontwerp voor een geintegreerde kunsttoepassing.

De nieuwe brug met zijn karakteristieke vormgeving vormt zowel in civieltechnisch als in artistiek opzicht een fraai kunstwerk. De kunsttoepassing bestaat uit een lichtobject en een toevoeging aan het val. De pijlers torenen ca. 8 meter boven water uit en zijn ruim 3 meter onder water verbonden met een dikke betonnen vloer. Daaronder zijn 80 betonpalen geheid die de U-vorigmige pijlers overeind moeten houden. Samen met de twee landhoofden wordt gesproken van een brug met 4 steunpunten en 3 overspanningen. De nieuwe brug heeft onder het vaste deel een doorvaartbreedte van ca. 13,75 meter en een doorvaarthoogte van 6,70 meter. Onder het beweegbare deel is de doorvaarbreedte 7 meter en de doorvaarthoogte (bij een gesloten brug) ca. 7,10 meter. Andere bijzondere elementen zijn te vinden in de automatisering en afwerking. 

Technische specificaties


LENGTE BREEDTE
GEWICHT
Val 01 & 02
16,95 m
9,83
40 ton/per stuk